Grad Opatija ovim putem poziva sve zainteresirane na uključivanje u Javno savjetovanje na Prijedlog Proračuna Grada Opatije za 2023. godinu te Projekciju za 2024. i 2025. godinu.
U materijalima se nalazi Obrazloženje Proračuna, Opći dio Proračuna te posebni dio Proračuna.
Opći dio Proračuna čini Račun prihoda i rashoda i Račun financiranja, odnosno ukupno prihodi i primici te rashodi i izdaci po vrstama (ekonomskoj klasifikaciji).
Posebni dio Proračuna sastoji se od plana rashoda i izdataka proračuna i proračunskih korisnika iskazanim po vrstama, raspoređenih u programe koji se sastoje od aktivnosti i projekata.
Ističemo da svi prijedlozi/amandmani moraju biti sastavljeni na način da se ne mijenja ukupna visina Proračuna, već ako se predlaže povećanje/smanjenje određene stavke (Razdjel, Glava, Program, Aktivnost) istodobno je nužno predložiti stavku na kojoj se prijedlog uravnotežuje. Također bi prijedlog trebao sadržavati ime/naziv predlagatelja te obrazloženje.
U nastavku prikazujemo primjer amandmana na Proračun:
PREDLAGATELJ | PRIJEDLOG |
OBRAZLOŽENJE |
|
STAVKA PRORAČUNA | STAVKA PRORAČUNA | ||
|
RAZDJEL 2, Glava: Upravni odjel za financije i društvene djelatnosti, Program: Manifestacije i obljetnice, Aktivnost: Manifestacije- javni poziv:
smanjenje od 10.000 EUR |
RAZDJEL 1, Glava: Upravni odjel za lokalni politički sustav i upravljanje imovinom, Program: Aktivnosti gradskog vijeća
Aktivnost: Potpore udrugama hrvatskih branitelja I boraca NOB-a Povećanje od 10.000 EUR |
Jedno od najvažnijih načela Proračuna je da isti mora biti uravnotežen = ukupna visina planiranih prihoda mora biti istovjetna ukupnoj visini planiranih rashoda.
Prihodi koji nemaju točno utvrđenu namjenu – nenamjenski prihodi (porezi, zakup, ostali prihodi) mogu biti usmjereni na sve vrste rashoda, a u Gradu Opatiji uglavnom se troše za: javne potrebe, rashode za zaposlene i materijalne rashode Grada i proračunskih korisnika.
S druge strane Rashodi Proračuna mogu biti zadani (obvezni) i fakultativni.
Zadani rashodi (zakonske obveze JLS)
- Otplate kredita, Predškolski odgoj,
- Osnovno školsko obrazovanje (iz državnog proračuna se osiguravaju sredstva za plaće djelatnika, država definira minimalni standard koji se financira iz decentraliziranih sredstava poreza na dohodak)
- Održavanje objekata i uređaja komunalne infrastrukture
- Gradnja objekata i uređaja komunalne infrastrukture
- Protupožarna zaštita (država definira minimalni standard za rad vatrogasnih postrojbi koji se financira iz decentraliziranih sredstava poreza na dohodak)
- Plaće i materijalni rashodi stručnih službi Grada i ustanova JLS
Fakultativni rashodi odnose se na osiguravanje dodatnih standarda u javnim potrebama
- Javne potrebe u kulturi (manifestacije, redovan rad udruga u kulturi…)
- Javne potrebe u sportu
- Socijalni programi i zdravstvena zaštita
- Financiranje rada udruga i ustanova
- Srednjoškolsko i visoko obrazovanje (stipendije, pokazne karte, projekti i aktivnosti srednjih škola i sl.)
- dodatni programi u predškolskom odgoju i osnovnoškolskom obrazovanju (iznad minimalnog standarda)
- Protupožarna zaštita iznad minimalnog standarda
Sukladno Zakonu o proračunu amandmani se NE mogu davati na Program: otplate kredita odnosno ne mogu biti vezani uz kreditno zaduženje Grada kao i na Proračunsku rezervu. Nadalje, sukladno namjeni izvora financiranja amandmani koji se odnose na Program gradnje komunalne infrastrukture mogu biti isključivo vezani uz rashode unutar toga Programa (radi namjenskih sredstava). Amandmani vezani uz stavke unutar programa održavanja također u pravilu moraju biti vezani uz rashode unutar toga Programa, osim u visini nenamjenskih izvora planiranih za realizaciju Programa. Amandmani vezani uz razvojne programe, kapitalna ulaganja u imovinu i prostorno plansku dokumentaciju mogu biti vezani isključivo uz rashode za te Programe.
Po dovršetku javnog savjetovanja, a nakon razmatranja mogućih amandmana na prijedlog Proračuna, Gradskom vijeću će se uputiti konačan prijedlog Proračuna za 2023. s Projekcijama za 2024. i 2025. godinu.
Javno savjetovanje otvoreno je do 29. studenog 2022. godine.
Prijedlog Proračuna Grada Opatije za 2023. godinu te projekcija za 2024. i 2025. godinu upućen je u postupak Javnog savjetovanja kako bi se, u skladu s načelima transparentnosti i otvorenosti te participacije građana u lokalnom upravljanju, građane upoznalo s Prijedlogom proračuna prije njegova donošenja, povećala kvaliteta samog akta, prihvatljivost i razina implementacije akta te ojačalo partnerstvo i suodgovornost Grada Opatije i građana.
Imajući u vidu pravnu prirodu proračuna i činjenicu da se proračun ne smatra općim aktom niti propisom, već dokumentom sui generis, kojim se realiziraju ciljevi utvrđeni propisima i općim aktima, Prijedlog proračuna objavljen je u svom integralnom obliku radi savjetovanja s javnošću u trajanju od 14 dana, kako bi se kroz ovu formu javnosti dala mogućnost da se očituje o predmetnom aktu, neovisno o tome što Grad Opatija nema zakonsku obvezu provesti Javno savjetovanje o Prijedlogu proračuna.
Pored toga proračun ima strogu proceduru donošenja sa striktnim rokovima što je propisano Zakonom o proračunu, sukladno kojem Gradonačelnik utvrđuje prijedlog proračuna i podnosi ga predstavničkom tijelu na donošenje najkasnije do 15. studenog, a predstavničko tijelo ga donosi na razini skupine ekonomske klasifikacije do kraja tekuće godine, u roku koji omogućuje primjenu proračuna od 1. siječnja godine za koju se proračun donosi, što također uvjetuje mogućnost dužine trajanja informiranja javnosti prije njegovog usvajanja.
Sudionici u javnom savjetovanju mogu svoje prijedloge dostaviti poštom, osobno u pisarnicu Grada, putem e-maila na adresu: [email protected] na definiranom obrascu (u priloženim dokumentima).
Izvješće s provedenog savjetovanja sa zainteresiranom javnošću se nalazi u priloženim dokumentima.